Driftsstatus
Aktuel driftstatus for Bank Connect løsningen:
Driftsstatus
28.04.2025 Bankdata har udfordringer med behandling af Betalingsfiler. Filerne bliver modtaget og vil blive behandlet når problemet er løst.
Aktuel information om drift og servicevinduer:
BEC will renew its intermediate and leaf (BCert) certificates on the April 7th, 2025. Old BEC intermediate and leaf certificates are going to expire April 28th, 2025.
If your ERP system utilize the GetBankCertificate request to automatically fetch BEC certificate, then you don't have to do anything.
Otherwise use GetBankCertificate to get the latest certificate.
After April 7th, you will have time until April 28th to switch the BCert certificate used for request encryption. Note that during the period from 7th to 28th BEC will accept, and process requests encrypted with the old BCert, but BEC will sign responses with the new BCert, so it's crucially important that the new BCert is present in your truststore, so that response signature validation doesn't fail.
From now on the BCert lifespan is going to be 2 years, so we urge you to implement automatic certificate retrieval using GetBankCertificate to avoid manual work.
Another important change will be done on April 28th, 2025. The lifespan of customer certificates (KCert) issued by BEC will be reduced from 3 years to 2 years. This change affects only new certificates issued by ActivateServiceAgreement and RenewCustomerCertificate operations. Old non-expired customer certificates with a lifespan of 3 years will be still accepted by BEC.
Historik på drift og Servicevinduer:
LØST 27.04.2025 - Bank Connect var utilgængelig i perioden 15:30 - 16:10 og 18:00 - 19:00
LØST 09.04.2025 mellem kl. 9:44 - 10:35 har vores testmiljø haft problemer. Den virker nu.
LØST 08.04.2025 – Vores testmiljø virkede ikke det meste af dagen og gav timeouts.
LØST 17.03.2025 - I perioden 13:30 - 16:00 fejlede kald til Bankdata med: "504# ....#Logningsfejl' in response from bankcentral Bankdata, for EndToEndMessageId: "
LØST 12.03.2025 - I perioden kl. 11:25 - 11:55 var der netværksproblemer som gjorde at ikke alle kald kom igennem
16.02.2025 - I perioden kl. 02:00 – 06:00 kan der oplever ustabil drift pga. tekniske omlægninger.
21.01.2025 Efter det varslede skifte til Cloudflare kl 15, var der en kort periode på ca. 10 minutter hvor en del kald fik en fejl 404. Det problem er nu løst.
Tirsdag den 21. januar 2025 kl. 15:00 flytter bankconnectservices.dk til Cloudflare. Dette medfører en ændring i DNS til en ny IP-adresse samt et nyt TLS-certifikat.
pilot.bankconnectservices.dk er allerede flyttet og rammer den samme service i produktion. Dette domæne kan bruges til at teste forbindelsen, DNS-opslag og det nye TLS-certifikat, som er udstedt af den samme certifikatmyndighed som det kommende produktionscertifikat.
stest.bankconnect.dk (testmiljøet) er også flyttet.
LØST kl. 16:50 19.02.2025 - På grund af systemændringer i SDC, er generering af camt-filer forsinket i dag. SDC forventer at filerne bliver tilgængelige senere i dag.
LØST 09.01.2025 I perioden mellem 09.01.2025 kl. 13:17 og indtil 10.01.2025 kl 2:00 fil ca. 10% af alle kald: ”The remote server returned an error: (502) Bad Gateway”.
LØST Den 07.01.2025 fra kl. 22:00 og indtil den 09.01.2025 kl. 02:00 kan der opleves ustabil drift pga. nogle tekniske omlægninger.
Løst 03.01.2025 kl. 10:45 - 11:45 Der kan i øjeblikket opleves timeouts mod BEC.
LØST 12.12.2024 kl. 16:00 - 18:45 Ca. halvdelen af alle kald får pt. en fejl tilbage vedr. dns/balancer. Vi arbejder på sagen.
12.12.2024 KL- 14:30 Bank Connect installerede et nyt SSL-certifikat
LØST 06.12.2024 - BEC har i øjeblikket et major incident som rammer Bank Connect applikationen. BEC er ved at undersøge omfanget stadigvæk, men der er ikke dannet CAMT053 man undersøger evt. påvirkning af PAIN.001.
Der udføres tests fra lørdag d. 23/11 kl 17 til søndag d. 24/11 kl 10, hvilket kan medføre midlertidige driftsforstyrrelser.
LØST: 19.11.2024 kl. 8:27, Kald imod SDC får fejl 500 retur
LØST 15.11.2024 kl. 17:40, Der er problemer med at gennemføre betalinger hos Bankdata.
LØST 04.11.2024 kl. 17:15, Kunder oplever at de får: ”The remote server returned an error: (502) Bad Gateway”.
LØST 28.10.2024 i tidsrummet kl. 00:00 den 27.10.2024 – kl. 9:06 den 28.10.204 fik mange kunde
LØST: 16.10.2024 i perioden 13:48 - 15:12 var der driftforstyrrelser i testmiljøet.
GetBankCertificate - EndToEndMessageId – max 35 tegn.
EndToEndMessageId i ServiceHeader må maksimalt være på 35 tegn. I servicen GetBankCertificate er dette ikke blevet håndhævet tidligere.
Men efter DNS-konfigurationsændringen tirsdag den 27. august 2024, er det nu ikke længere muligt at kalde GetBankCertificate med et EndToEndMessageId på mere end 35 tegn.
LØST 01.10.2024 i perionde 10:30 - 11:35 har kunder opleve at få timeout ved kald mod BEC.
LØST 15.09.2024 I perioden 03:22 - 04:10 har kunder fået timeouts og fejl 504 imod Bankdata.
LØST 11.09.2024 kl. 11:32 - Der er i øjeblikket netværksproblemer, som gør at ikke alle kald kommer igennem til løsningen.
LØST 08.09.2024 I tidsrummet 07.09.2024 kl. 23.23 – 08.09.2024 kl. 02:26, har der været problemer med straksclearing hos BEC, og mange bank Connect kunder har oplevet timeout.
LØST 04.09.2024 I perioden 08:20 - 09:15 har kunder fået timeout ved kald mod alle centraler.
LØST 03.09.2024 I perioden 08:34 - 08:44 har kunder fået timeout ved kald mod alle centraler.
LØST 27.08.2024 I tidsrummet 9:30 - 10:00 fik klienter der kaldte på bankconnectservices.dk uden www foran fejlkode 404.
Vigtig meddelelse: DNS-konfigurationsændring tirsdag den 27. august 2024
Ændringen blev gennemført kl 9:30
Tirsdag den 27. august 2024 vil vi implementere en DNS-konfigurationsændring, hvilket resulterer i en ny IP-adresse for vores tjeneste. Hvis du har listet vores nuværende IP-adresse i din netværkskonfiguration (såsom i din firewall), skal du opdatere dine indstillinger til at tillade vores domæne, bankconnectservices.dk.
Du kan teste forbindelsen nu ved at tilgå https://pilot.bankconnectservices.dk/2019/04/04/?wsdl fra dit applikationsmiljø. Der er allerede sket en DNS-ændring i vores testmiljø (stest.bankconnect.dk).
LØST På testmiljøet kan der d. 13. og 14. august opleves perioder med driftsforstyrrelser.
LØST 21.08.2024 - Siden mandag kan nogle kunder have oplevet problemer med validering af signatur fra BEC. Dette er løst nu.
LØST 20.08.2024 I Perioden fra ca. kl. 06:16 - 08:08 har vi I dag haft problemerm med en server, dette kan have resulteret i timeouts eller fejl.
LØST 30.06.2024 - 25.06.2024 Der kan opleves ustabil drift på vores testmiljø. I kan oplever at få 502 Bad Gateway.
LØST kl. 14:15 d. 29.05.2024 - 28.05.2025 - Test miljøet er ustabilt: Der er i øjeblikket forstyrrelse på stest.bankdata.dk. Den svarer "Http/1.1 Service Unavailable"
07.05.2024 Efter weekendens sammenlægning kan man ikke længere benytte 9797.
HReg skal ændres fra 9797 til 9740, efter Broager Sparekasse og Frøs Sparekasse er sammenlagt til Sydjysk Sparekasse
LØST kl. 23:30 21.05.2024 Der kan opleves ustabil drift ved alle kald mod Bank Connect
LØST kl, 12:40 19.04.2024 - Kunder oplever at få Faultstring 500 "Internal Error " fra BEC. Vi har modtaget følgende fra BEC:
Between 10:00 AM on April 17th and 03:00 PM on April 19th, BEC will carry out maintenance work on the BankConnect application.
The work should not affect the customers.
LØST kl. 15:00 03.04.2024 Alle kald til Bank Connect giver timeouts. Vi arbejder at få afdækket en root cause og løse problemet.
LØST kl. 11:06 - 11.03.2024 - Flere kunder oplever at få Faultstring 633 "Unexpected error" fra Bankdata. Vi er igang med at løse problemet.
LØST 16.02.2024 I Perioden fra ca. kl. 20:00 den 15.02.2024 til kl. 05:00 den 16.02.2024 har der være driftsproblemer mod SDC, BEC og Bankdata. I har sikket oplevet timeouts.
.
LØST kl. 11:00 27.12.2023 Der kan opleves ustabil drift ved Leverancer mod Bankdata. De arbejder på problemet.
.
LØST kl 12:50 03,09,2023 Alle kald mod BEC fejler i øjeblikket.
.
18.08.2023 Der kan i øjeblikket opleves problemer mod BEC.
Vi er sammen BEC igang med at undersøge problemet og kommer med yderligere opdatering når vi ved mere.
LØST 18.07.2023 - Den 20.06.2023 BEC har fundet et hul i RenewCustomerCertificate. Den retunerer ikke det nyeste BEC ROOT certifikat. En workaround kan være at benytte ActivateServiceAgreement.
LØST kl. 9:50 07.07.2023 CAMT-udtræk fra Bankdata er forsinket.
LØST 26.06.2023 Der har været udfald i kald mod Bankdata henover weekenden. Alt kører igen normalt.
LØST 25.05.2023 E-conomic har lukket for at Bank Connect aftaler kan genaktiveres. (se nyhed)
LØST 21.06.2023 ingen forbindelse til SDC og BEC i tidsrummet 11:05 - 11.58.
Løst 15.06.2023 - Den 24.05.2023 Få kunder (max 10%) hos Continia kan opleve problemer med deres forbindelse til Bank Connect. Bank Connect og Continia arbejder på at løse problemet.
LØST 19.04.2023 E-conomic har i øjeblikket udfordringer med at hente kontoposter fra alle banker
i Bank Connect.
E-conomic arbejder på at få fejlen løst hurtigst muligt
LØST kl. 20:25 15.04.2023 fra kl. 12:35 - Bankdata - alle kald fejler med 633: "Unexpected error"
LØST 11.03.2023 Der kan opleves ustabil drift ved Leverancer mod Bankdata. De arbejder på problemet.
LØST kl. 14:00 10.03.2023 Kunder får fejl 504 Logningsfejl ved kald mod Bankdata, Der arbejdes på problemet.
LØST 08.03.2023 I perioden 00:00 - 04:15 har kunder fået fejl 504 Logningsfejl ved kald mod Bankdata.
LØST 07.03.2023 Der kan opleves ustabil drift ved Leverancer mod Bankdata. De arbejder på problemet.
LØST 17.30 - 28.02.2023
28.02.2023 Der kan opleves ustabil drift ved Leverancer mod Bankdata. De arbejder på problemet.
24.02.2023 Der kan i øjeblikket opleves timeouts mod BEC. Vi arbejder at få afdækket en root cause og løse problemet.
LØST 09.02.2023 - Test miljøet er ikke kørne, vi er i gang med at kikke op det
LØST 18.01.2023 - Testmiljøet kan være ustabilt torsdag den 19.01.2023 om formiddagen, og være nede i en periode.
LØST 17.01.2023 kl. 14:30: Bankdata – kunder der har aktiveret eller fornyet certifikat efter den 11.01.2023 og indtil i dag kl. 14:30, kan opleve problemer med at hente eller sende leverancer, De får fejlen 710.
Kunderne bliver nød til at få en ny aktiveringskode og generere et nyt certifikat via ActivateServiceAgreement. Bankdata kontakter pengeinstitutterne og de kan kontakte de berørte kunder.
LØST - 17.01.2023 - Bankdata - alle kald fejler med 710: "Certificate validation has failed"
LØST 13.01.2023: Bankdata – kunder der har aktiveret eller fornyet certifikat efter den 11.01.2023 kan opleve problemer med at hente eller sende leverancer, De får fejlen 710 - Schema validation failed.